in de balans van yin & yang ligt de mooiste flow van het leven

Wil jij weer meer grip krijgen op je leven? Heb je hulp nodig om op de rem te trappen en je balans te herstellen? Ben je eraan toe om obstakels, oude emoties en pijn op te ruimen? Hoe fijn zou het zijn om tools te hebben waarmee jij op een eenvoudige manier spanning kunt loslaten? Dat jij bewuster wordt van jezelf en wat je nodig hebt? In de flow van je leven komt? Graag begeleid ik jou naar een bewuster leven en diepe verbinding met jezelf. 

ademcoaching

Dat een goede ademhaling super belangrijk is, weten we allemaal. Ademhalen gaat vanzelf vanaf het moment dat we geboren worden. Maar goed ademhalen gaat vaak niet vanzelf. Door alles wat we in ons leven meemaken, zoals stress, emotionele gebeurtenissen en trauma's, ontwikkelen we een uniek adempatroon. Vaak hebben we niet door dat we onze adem hebben “vast” gezet of dat ons adempatroon (chronisch) is verstoord. 

Als we iets spannends meemaken, dan neemt ons systeem een beslissing die ons de beste overlevingskansen biedt: vluchten, vechten of bevriezen. Ons sympatisch zenuwstelsel staat op scherp, hormonen komen vrij. We staan in de aan modus. Als de situatie voorbij is, kan het systeem weer ontspannen via het parasympatisch zenuwstelsel. We trappen op de rem waardoor we kunnen herstellen.

En juist daar zit vaak het probleem... het vinden van die rem en het ontladen van de opgebouwde spanningen. 

Vaak zijn we bang om ons over te geven aan de signalen van ons lijf, we herkennen ze niet altijd meer en we denken dat, als we de emoties toe laten, het ons teveel wordt. Je geeft weer gas en 'parkeert' of onderdrukt je emoties, bewust of onbewust.

En zo stapel je verder en verder...totdat je lijf signalen gaat geven en we fysieke en mentale klachten gaan ontwikkelen. Denk hierbij aan slecht slapen, angsten, hulpeloosheid, concentratie problemen, vermoeidheid, depressie, gespannen spieren, een pijnlijk lijf, overspannenheid, burn-out en (chronische) ziekten. De lijst is oneindig.

Pas wanneer de sympathische (actie) en parasympathische (rust) delen van ons zenuwstelsel in balans zijn, ervaren we meer flow in ons leven. 

 

Met een vrije ademhaling kun je je overgeven, dingen laten gaan en loslaten. Door je te concentreren op de gewaarwordingen van de ademhaling, verlaat je je denkgeest en stem je je af op je innerlijke wereld. Door het intensief verbonden ademen kun je in contact komen met je eigen beperkingen, angsten en pijn. De ademhaling verbindt de buitenwereld met onze binnenwereld en omgekeerd. Deze manier van ademhalen is een waardevolle bron van bewustwording. 

 


werkwijze


Een sessie duurt ca. 1 á 1,5 uur. Ik begeleid je in verschillende ademhalingstechnieken zoals verbonden ademhaling, ritmische ademhaling , holotropic breath en DMT breathwork.

, ik werk met muziek, triggerpoints en healing technieken. Op deze manier kom je in contact met je onbewuste, uit je hoofd in je lijf. Het resultaat is dat je je weer levendig voelt. Je krijgt weer ruimte om nieuwe ervaringen toe te laten.

Tijdens een sessie is het prettig om comfortabele, ruim zittende kleding te dragen. Neem een extra vest/trui mee en eventueel warme sokken. Eet voor een ademsessie geen zware maaltijd en drink na afloop voldoende water.

 

In overleg met jou geef ik je tips en oefeningen mee. Door regelmatig ademhalingsoefeningen te doen verbeter je je adempatroon.  Immers, je kunt altijd en overal toegang krijgen tot je eigen adem. De adem is de meest veilige, toegankelijke en eenvoudige zelfhulptool die er is. Stap voor stap zul jij gaan ervaren wat de adem voor jou gaat betekenen.

 

Vaak kun je al na de eerste sessie de bijzondere kracht van ademwerk ervaren en is er een effect waarneembaar. In de regel kun je na ca 3 sessies de tools aanleren om er zelf mee aan de slag te kunnen.

  

Naast een losse ademsessie is het ook mogelijk om een combinatie met Body Trauma Release (BRTT) te kiezen, omdat deze beide therapieën elkaar kunnen versterken. Hiervoor richt ik een speciale sessie in. Vraag naar de mogelijkheden.

 

 


voor wie is ademcoaching & trauma release?

  • als je gewoon nieuwsgierig bent naar wat de adem jou kan brengen
  • als je je slaappatroon wilt verbeteren
  • als je je immuunsysteem wilt ondersteunen
  • als je het verlangen hebt lekkerder in je vel te zitten.
  • als je verlangt naar meer innerlijke rust & vrijheid
  • als je vastzit in gedrag dat je wilt doorbreken
  • als je weer in je kracht wilt staan en daarvoor zelf de regie wilt nemen

Ademcoaching is voor iedereen die openstaat voor persoonlijke groei.

benieuwd?

Benieuwd wat adem coaching voor jou kan doen? Samen kijken we wat het beste past bij jouw vraag. 

tarieven

1e sessie (1,5 uur) € 105 

vervolgsessie (1 uur) € 95

traject van 3 vervolgsessies € 270

de kracht van de adem...

Ademen lijkt zo simpel en vanzelfsprekend. We doen het ongeveer 20.000 keer per dag zonder erbij na te denken. De ademhaling is een krachtig hulpmiddel als je weet hoe je hem bewust kunt gebruiken.

Als we inademen, gaat er zuurstof via onze neus of mond naar de luchtpijp en longen. Zuurstof gaat door de longen het bloed in en stroomt dan naar de spieren en organen. Het gas wordt gebruikt om o.a. koolhydraten en vetten te verbranden. Het koolzuur dat vrijkomt bij deze processen gaat via het bloed weer terug naar de longen, waarna het via de uitademing ons lichaam verlaat.

Te intensief ademen leidt al snel tot een te grote hoeveelheid zuurstof en te lage hoeveelheid koolzuur in het bloed.

De gezondheidsklachten die ontstaan door chronisch intensief ademen (overademen) leidt tot veel gezondheidsklachten. Het zenuwstelsel dat voor rust en herstel zorgt (de parasympaticus), wordt niet meer geactiveerd. Het lichaam blijft hangen in de “aan” modus. In het geval van chronisch overademen, ervaren we alsof er te weinig zuurstof door het bloed stroomt. Het is net alsof je in ademnood bent, alsof je een gebrek aan zuurstof hebt. Maar je ademt teveel koolzuur uit en teveel zuurstof in. Het brein geeft sneller een signaal af om te gaan ademen. En zo is er sprake van een vicieuze cirkel.

Wanneer we structureel minder gaan ademen, wordt het koolzuurgehalte in het bloed weer hoger. Hierdoor kunnen we weer meer zuurstof afleveren aan spieren en organen…

Met iedere ademhaling stuur je essentiële informatie naar je hersenen, hart en longen via je autonome zenuwstelsel.

Een krachtig middel dus waar je veel uit kunt halen !